Ta hand om talangerna – så behåller du dem länge
2020-07-03
Oavsett bransch så är det viktigt att dina medarbetare trivs bra på din arbetsplats för att vilja stanna över tid. I denna artikel delar vi på The Place med oss av några handfasta tips på hur du lyckas behålla dina bästa medarbetare!
Ditt företags medarbetare är givetvis det allra viktigaste och mest värdefulla! För att vara konkurrenskraftiga krävs det att ditt företag lyckas identifiera, attrahera och behålla de bästa talangerna. Här får du några handfasta tips från oss på hur du efter du har hittat och attraherat dem, lyckas behålla dina bästa medarbetare länge!
Identifiera dina medarbetares drivkrafter
När du förstår vad som motiverar dina medarbetare, kommer du att veta hur man håller dem entusiastiska, drivna och effektiva. Fråga dina medarbetare, eller gör ett motivationstest för att se vilka delar med arbetet som de brinner för mest. Kanske upptäcker du ett oväntat engagemang hos din medarbetare?
Utveckla starka chefer och ledare
Anställda lämnar chefer, inte företag. Bygg en kompetent, värderingsstyrd och pålitlig ledarorganisation som lever sina värderingar, som motiverar och engagerar och som är tydliga och goda kommunikatörer.
Erbjud möjligheter att utvecklas
Lyssna på dina medarbetares önskemål att utvecklas, både karriärmässigt och på ett personligt plan. Finns det kurser som dina medarbetare vill ta? Kanske har någon alltid velat lära sig Excel? Eller vill en annan bli bättre på att ge feedback? Gör ditt bästa för att stötta dem i deras utvecklingsönskemål och visa att de har möjlighet att uppnå sin fulla potential hos er!
Dela med dig
De flesta har varit med om en chef som inte kan släppa taget och har ett stort kontrollbehov, och det kan få en att känna sig mindre kompetent och förminskad. Delegera och låt dina medarbetare själva ta beslut kring saker som direkt rör deras arbetssituation. Det ger en känsla av egen kontroll, förtroende och uppskattning.
Visa ödmjukhet
Forskning visar att det lönar sig att vara snäll som chef. Genom att visa medkänsla ökar både välbefinnandet och effektiviteten på arbetsplatsen. I medkänsla ingår även att vara ödmjuk. Att tillåta att medarbetare gör fel och själv vara öppen inför sina misstag är inget som gör en chef till en sämre ledare – tvärtom så får man högre förtroende för människor som är ärliga (men också tydliga!).
Var tillgänglig
Visa att du är tillgänglig för dina medarbetare, att du bryr dig. Ha en formell och informell kontakt kontinuerligt. Till exempel fråga om deras dag och berätta om din egen, och försök att vara transparant.
Utifrån punkterna ovan kan ni arbeta fram strategier för hur ni ska gå tillväga för att behålla talangerna. Lyckas ni behålla bra medarbetare har ni helt klart gjort den bästa investeringen ett företag kan göra!