Ålderism och åldersdiskriminering

2024-09-23

– Skillnad, orsaker och konsekvenser på arbetsplatsen

Ålderism och åldersdiskriminering är två begrepp som går hand i hand, men som innebär olika saker. Nedan går vi igenom skillnaden mellan ålderism och åldersdiskriminering, vilka konsekvenser de har på arbetsplatsen och vad du som chef kan göra för att skapa en inkluderande arbetsmiljö för olika åldersgrupper.


Vad är skillnaden på ålderism och åldersdiskriminering?

Ålderism kommer från det engelska begreppet ”ageism” som myntades i slutet av 60 talet. Begreppets syfte var att belysa stereotypiska föreställningar och diskriminering mot äldre, men har sedan dess använts för att beskriva diskriminering mot olika åldersgrupper.  

Det går att definiera ålderism på många olika sätt, men kan enkelt förklaras som de fördomar och förutfattande meningar vi har mot olika åldersgrupper i samhället. Det innefattar även de fördomar man har mot sig själv och sin egen åldersgrupp som gör att man anpassar eller begränsar sig utefter sin ålder.  

Åldersdiskriminering beskriver olika typer av handlingar där en person blir diskriminerad på grund av sin ålder. Åldersdiskriminering ingår i diskrimineringslagen och är därför olagligt.

Ålderism och åldersdiskriminering är alltså två begrepp som går hand i hand. Man kan se det så här: ålderism kan leda till åldersdiskriminerande handlingar. En anställande chef tycker att personer över 50 år inte förstår teknik (ålderism) och väljer därför bort personer över 50 i sin rekryteringsprocess (åldersdiskriminering).


Ålderism och åldersdiskriminering i arbetslivet och på arbetsplatsen


Exempel på ålderism i arbetslivet:

  • Du frågar om ålder på arbetsintervjuer.
  • Du tänker att äldre medarbetare är mindre anpassningsbara.
  • Du tänker att yngre medarbetare är oansvariga.

Exempel på när man själv utsätter sig för ålderism i arbetslivet:

  • Du vågar inte byta jobb eller satsa på sin karriär på grund av din ålder.
  • Du avstår från att delta på företagsaktiviteter eller AW:s på grund av din ålder.
  • Du tar avstånd från medarbetare ur andra åldersgrupper än din egen.

Exempel på åldersdiskriminerande handlingar i arbetslivet:

  • Du väljer bort jobbsökare på grund av deras ålder.
  • Du satsar inte på kompetensutveckling på medarbetare över en viss ålder.
  • Det sker mobbning och trakasserier med anspelning på någons ålder.

Konsekvenser på arbetsplatsen

De flesta som blir utsatta för ålderism och åldersdiskriminering är oftast yngre eller äldre än normen, som varierar beroende på bransch och arbetsplats. Förmodligen känner vi alla någon som har utsatts för ålderism och förmodligen kommer vi någon gång själva bli drabbade.

Känner man av ålderism eller blir diskriminerad på grund av sin ålder kan det leda till stora konsekvenser. Känslan av samhörighet och värde kan minska, vilket kan leda till att man tappar självförtroende, glädje och motivation i sitt arbete.

Ålderism på arbetsplatsen kan även leda till en exkluderande och stängd arbetsmiljö där medarbetarnas kompetenser förbises eller ignoreras.


Hur hanterar vi ålderism och åldersdiskriminering på arbetsplatsen?

Åldersdiskriminering på arbetsplatsen går under diskrimineringslagen och bör anmälas till Diskrimineringsombudsmannen (DO), facket eller till närmsta chef. Dock vet vi idag att det är få diskriminerande handlingar som anmäls och att mörkertalet är stort.

Ålderism handlar mer om attityd och inställning, vilket kan göra det svårt att hantera på arbetsplatsen. Dock är åldersdiskriminerande handlingar alltid grundade i ålderism, vilket innebär att det är ålderismen som vi först och främst bör förebygga.

Enligt WHO finns det tre sätt att bekämpa ålderism, och dessa innefattar:

  • Lagstiftning och policys
  • Utbildande aktiviteter
  • Samarbete mellan olika åldersgrupper

Det kan förstås kännas som en tuff uppgift att sträva efter en fördomsfri arbetsplats. Alla människor bär ju, på ett eller annat sätt, olika fördomar med sig. Men faktum är att genom att lyfta och prata om olika typer av diskriminering och fördomar, börjar vi också skapa rätt förutsättningar för en öppen och inkluderande arbetsmiljö.

De två sista punkterna kan du som chef i stor utsträckning realisera på arbetsplatsen. Att utbilda dina medarbetare om ålderism och ålderismens konsekvenser kan bidra till att ditt team tar ämnet på allvar, och blir mer medvetna om sina egna fördomar mot kollegorna.

Att skapa forum för samarbete mellan olika åldersgrupper är A och O om du vill förbättra sammanhållningen i din grupp och motverka ålderism på arbetsplatsen. Faktum är att både äldre och yngre talanger på arbetsmarknaden ser stora fördelar med att ha en blandning av åldrar på arbetsplatsen då det bidrar till bättre energi, mer innovativa idéer och en större mix av perspektiv.


Vad säger våra kunder om oss? The Place. Case och referenser

Hur jämställd är din arbetsplats?

Att ha en jämställd arbetsplats är inte bara en fråga om principer utan också avgörande för att skapa en trivsam trivsam och välmående arbetskultur. 


Anlita rätt interimskonsult för ditt behov

När du ska anlita en interimskonsult eller interimschef är det viktigt att du får in rätt person för ditt behov. Vi delar med oss utav våra bästa tips för att hitta rätt. 


När blir Quiet Quitting ett problem?

Begreppet ”Quiet Quitting” har varit en omtalad arbetstrend det senaste året. Men varför blir dina medarbetare egentligen Quiet Quitters?