8 mars: Idag hyllar vi Lena Forsberg – entreprenör, trebarnsmamma och grundare till The Place

2023-03-08

För 35 år sedan grundade Lena Forsberg Ord & Text, och var därmed en av de kvinnor som gick i bräschen för det som skulle bli rekryteringsbranschen. Längst med åren har hon stött på mycket motstånd, något som aldrig fått henne att stanna upp. I denna intervju får vi möta Lena som vid 24 års ålder grundade det företag som idag är The Place.

År 1985 jobbade Lena som sekreterare på ett kontorshotell i Stockholm (det vi idag kallar coworking place). Jobbet innebar en hel del support och kontakt med de företagen som hyrde rum på kontorshotellet.

– När jag inte hade så mycket att göra räckte det med att jag satte mig i husets lunchrestaurang. Det kom då alltid någon och behövde min hjälp med diverse saker. Jag märkte att behovet av det jag gjorde var stort, och det var då jag kände att; jag säger upp mig och startar eget!

Lenas beslut i att starta eget företag år 1988 resulterade i Ord & Text, en skrivbyrå som hjälpte egenföretagare och småföretag med allt från presentationer och utskrifter till administrativa och ekonomiska uppgifter. Då var Lena 24 år.


Var hittade du modet att starta eget företag?

– Det fanns såklart en trygghet i det nätverk jag hade byggt upp. Man skulle kunna säga att de företagen jag hade hjälpt var mina kunder från dag ett. Sen fick jag stöd och pepp från de människor jag hade runt omkring mig.

Arbetsförmedlingen hade monopol på arbetsförmedling och att hyra ut personal var olagligt fram till början av 90-talet. Rekryteringsbranschen befann sig i en gråzon, och det var inte många som förstod nyttan med att hyra sina medarbetare. Men Lena hade många kunder som uppskattade hennes hjälp och hon upplevde ett stort behov av hennes tjänster.

– Det fanns mycket att göra och jag ville anställa medarbetare som kunde avlasta mig och hjälpa mina kunder. Men det var en annan tid då och jag mötte stort motstånd. Jag fick komma på andra lösningar, men jag kan absolut inte sitta här och säga att det var enkelt. Det var många slitiga år med mycket jobb.

När Lena blev gravid med sitt första barn kom hon till ett vägskäl.

– Det slog mig då; hur mycket mer orkar jag? Ska jag lägga ned nu? Men nej, det var inget alternativ. Jag bestämde mig för att anställa min första medarbetare. Hon fortsätter;

– Helt plötsligt får man ansvar över en medarbetare och det får en absolut att ifrågasätta det man gör. Att anställa sin första medarbetare är ett svårt men viktigt steg att ta för att växa.

Efter sin första anställda på plats växlade företaget upp och på 90-talet började framtiden för Ord & Text bli mer tydlig. Samtidigt ökade antalet aktörer inom branschen och man började äntligen se bemanning- och rekryteringsföretag som en uppskattad avlastning.


Hur såg du till att placera Ord & Text på kartan mot växande konkurrens?

– Från start har vi fokuserat mycket på kompetens och kvalité, vilket absolut har varit en framgång. Det snackas mycket nu om att rekrytering ska vara kompetensbaserad, vilket har varit en självklarhet för oss sedan 88, säger Lena och skrattar.

– På 90-talet var inte internet en grej, och definitivt inte sociala medier, så att nå ut till nya kunder var en utmaning. När vi annonserade i lokaltidningar och telefonkataloger var vi noga med att sätta människan i fokus. Jag tror att det gjorde att vi stack ut från våra konkurrenter.

Ord & Text bytte namn och blev år 1997 Placera Personal. Lena jobbade många år som företagets VD tills hon själv kände att det var dags att passa över stafettpinnen.

– För mig har det aldrig varit något alternativ att hålla fast i det gamla. Man kan inte leva på gamla meriter, man måste låta det nya få ta plats. Det var så jag kände efter några år som VD. Det var dags att lämna positionen till någon med nya tankar och idéer.

År 2019 blev Placera Personal The Place – Sveriges enda Worklife Partner. Utöver stora organisatoriska förändringar i en snabbväxande bransch har företaget genomgått stora, väldigt modiga, förändringsresor.

Placera Personal, 90-tal
Lena (längst fram) och gänget på Placera Personal, någon gång under 90-talet. Notera att vi längst bak i mitten också hittar Annica Jillefors, som än idag är kvar som uppskattad konsultchef på The Place.

Vad var motivationen till att bli The Place?

– Trots att branschen hela tiden utvecklas har gamla fördomar hängt kvar, och vi kände att vi stod och trampade i en position där vi inte hörde hemma. Det var dags för ett skifte och en förändring som visade vilka vi var på riktigt – en rådgivande och långsiktig partner för både våra kunder och konsulter.

– Jag kommer aldrig glömma när vår VD Elisabet Holmene presenterade idéen på ett styrelsemöte. Det var en stor omställning, men absolut ingen jobbig omställning. Det kändes som att vi fann oss själva på nytt.


Vad är nyckeln till att lyckas med förändring?

– Många väljer att lägga ned och börja om, men vi kände aldrig att det var en nödvändighet för att våga göra något nytt. Jag tror att vår positiva inställning till förändring har gjort oss mer öppna till att byta riktning och hänga med i utvecklingen på det sättet i stället. 

– Inför vår varumärkesresa till The Place tog vi även in extern hjälp och med facit i hand kan jag säga att det var ett riktigt bra beslut. Det är alltid nyttigt med nya perspektiv. Det är även viktigt att inse att man ibland behöver hjälp på vägen för att lyckas.


Resan för en kvinnlig entreprenör

Lena sitter på en hel del minnen och erfarenheter – både bra och dåliga –  från sin entreprenörsresa. Som en ung, kvinnlig egenföretagare har det inte alltid varit enkelt.  

– Jag har så klart mött flera ”lilla gumman” på vägen, och det tog lång tid innan jag blev tagen på allvar. Jag kände väldigt länge att jag behövde bevisa mig själv och min kompetens. Främst för att jag var så ung, men även för att jag var kvinna.


Kommer du ihåg när du för första gången kände att du fick ett erkännande för dig själv och det du byggt upp?

– I början av 2000 var det en man från Svenskt Näringslivs valberedning som ringde mig. Han pratade på och det enda jag kunde tänka på var ”vad vill han mig? Vad har jag gjort för fel nu?”. Jag var jättenervös. Tills han till slut sa, ”Lena, vi letar efter någon som kan representera din bransch inom Svensk Näringsliv. Vi letar efter någon som dig.” Det var för en plats i Svensk Näringslivs styrelse och i SME-kommittén där jag skulle jobba med våra frågor i en bransch som hade börjat växa kraftigt. I samband med det blev jag även invald i vår branschorganisation och var med om att ta fram det första kollektivavtalet och vår auktorisation. Det kommer jag alltid bära med mig. Det var stort.

Efter det satt Lena som styrelseledamot i sex år. Hon har även varit mentor för andra kvinnliga chefer och studenter via Handelshögskolan. En förfrågan som även det blev ett stort erkännande och en erfarenhet som har betytt mycket för Lena.

– Jag har själv hittat gemenskap och stöd i föreningar för entreprenörer och haft bra mentorer. Så det var en självklarhet för mig att tacka ja till att vara mentor för andra kvinnor. Jag hoppas och tror att de var lika givande för dem som det var för mig.


Vad är du mest stolt över när det kommer till din resa med The Place?

– Att så många människor har fått möjlighet till arbete, kanske till och med sina drömjobb, på grund av mig och mitt företag. Det tänker jag på ofta. Det är riktigt häftigt och något som får mig att bli väldigt stolt.

–Sen är jag såklart stolt över att jag har vågat och aldrig slutat att utmana mig själv i alla dessa år. Jag tycker fortfarande att vi är ett väldigt modigt företag som vågar sticka ut och vågar stå på oss och det är jag stolt över.


Vad för människor behöver man omge sig med för att lyckas?

– Jag har fått oerhört mycket stöd från människor som har vågat utmana mig. Som har sagt att ”Det här ska du göra, det vågar du” när jag själv har tvivlat. De människorna värderar jag lika högt nu som då. Sedan behöver man duktiga medarbetare som man kan delegera till, och inte tro att man ska göra allt själv. Det gör att företaget växer.


Vad för råd skulle du vilja ge till någon som är rädd för att misslyckas?

– Att starta eget kräver mycket jobb och man kommer nog få räkna med en hel del slit och obetalda timmar i början. Men det är ingen anledning att inte våga följa sina drömmar. Jag tror inte det finns något bra tillfälle, vill man starta eget tycker jag att man ska köra på! Bättre nu än aldrig. Man blir inte direkt yngre, säger Lena och skrattar.


Rekrytering – då, nu och framåt

Under de senaste tre decennierna har rekryteringsbranschen utvecklats enormt. På 80-talet sökte man jobb via handskrivet CV. Marknadsföring skedde via telefonkataloger och jobbannonserna var trycka i lokaltidningar. För att skicka in en spontanansökan gick man till företaget i fina kläder i hopp om att få prata med rätt person. Inga databaser med jobb eller jobbsökare, inget internet och inga sociala kanaler.

När man tänker tillbaka på hur mycket som har förändrats i branschen på 30 år är det ganska spännande att tänka på hur det skulle kunna se ut om några år. Vad tror du om framtiden?  

– Det är ju en hel del diskussioner om att allt i framtiden kommer att ske digitalt. Men jag vill ändå tro att en kombination är det bästa. Jag tror inte vi kan bortse från det fysiska behov vi har av att träffa andra människor. Jag tror att det kommer ha en central roll i vår bransch många år framöver.


Vilka framtidsdrömmar har du för The Place?

– Att vi fortsätter att utvecklas som en Worklife Partner för våra jobbsökare, konsulter och kunder. Att vi är ett företag som fortsätter sätta människan i fokus precis som vi alltid har gjort. Jag är väldigt förväntansfull för framtiden.



Digitala referenstagningar

Vad innebär en digital referenstagning och vad är fördelarna med att ta referenser digitalt?

Så skriver du en kravprofil

Kravprofilen lägger grunden för hela rekryteringsprocessen, och därför är det viktigt att det blir gjort på rätt sätt.

Välj rätt rekryterare

Att välja rätt rekryterare kan vara avgörande för att hitta den perfekta kandidaten. Men hur ska du tänka?